woensdag, februari 01, 2006

postgraduaat journalistiek, eerste interview 2003

Op ‘red wings’ naar Kaapstad
Serge van de Velde (29) is een nomade. Een echte Antwerpenaar maar ook een wereldburger: achtereenvolgens woonde hij in Boston, New York en Londen. Sinds vorig jaar is hij terug in de stad. Serge heeft een opleiding geluidsingenieur (in Londen) achter de rug en is nu uitgekozen om mee te gaan naar Zuid-Afrika met de prestigieuze Red Bull Academy.

Op 23 november vertrek je naar Kaapstad voor een tweetal weken. Hoe verliep de selectie?

Serge: Je kon een DJ mix inzenden of een eigen productie. Ik had beiden ingestuurd. Ze hebben vooral mijn productie onthouden. Met behulp van een 2-inch tape recorder maakte ik een opname van een drummer en een gitarist in een professionele studio.Daarna bracht ik de tape over op een sequencer om een structuur te kunnen opbouwen en te produceren met bijkomende instrumenten en geluiden die ik zelf speelde.

Onder welke stijl valt die productie?

Serge: Op de mailinglist klasseert men mij onder Down Tempo. Ik ben het er grotendeels mee eens maar het is nogal Free Style. Je kunt er moeilijk een muzikaal etiket op plakken want het stuk heeft veel verschillende invloeden. Het tempo is eerder rustig, maar een echte structuur ontbreekt. Er zitten zowel country- als dub reggae-invloeden in, met nog wat elektronica om het compleet te maken.
Het is een weergave van muzikale genres die mij raken.

Je bent onze Belgische delegatie?
Serge: Inderdaad, uit de 3000 kandidaten werden er 60 geselecteerd, twee groepen van 30 deelnemers uit alle hoeken van de wereld. Zelf maak ik, als enige Belg, deel uit van de tweede groep.
Het zal een multicultureel gezelschap worden maar het is niet zo dat er uit elk land iemand vertegenwoordigd is.

In die trip zitten dan mooie carrièrekansen?
Serge: Dat weet ik niet, maar het is in ieder geval een unieke kans om veel bij te leren en interessante mensen te ontmoeten. We krijgen daar de kans om workshops te volgen bij internationaal bekende DJ’s en producers. Dat is uniek!
Ik vind het fantastisch dat ik kan meegaan maar ik heb nooit de ambitie gehad om professionele DJ te worden. Het komt nu wel goed uit en het is goed meegenomen, maar mijn hoofddoel is en blijft een eigen studio zodat ik me kan toeleggen op het produceren, voor mezelf én voor andere artiesten. De droom is dus nog verre van vervuld.

In de film is een producer degene die het geld op tafel legt. Is dat ook zo in de muziekbusiness?
Serge: Produceren is voor mij: iets in je hoofd hebben, iets willen creëren in een bepaalde stijl. Je hebt bijvoorbeeld een gitarist en een drummer nodig en die breng je samen om je idee verder uit te bouwen.
En dan ga je aan de slag!

Heb je grote voorbeelden onder de hedendaagse DJ’s en producers?

Serge: Dat is nogal moeilijk te zeggen. Ik heb verschillende favorieten, zoals Kenny Hawkes en Mr C. Er zijn dan ook meerdere stijlen die ik kan appreciëren. Derrick May vind ik ongelooflijk qua stijl. Ik hou van zijn vlotheid en beweging. Toen hij, enkele weken geleden in Café d’Anvers kwam optreden, stond ik de hele tijd als in een trance te kijken naar hem. Alles komt natuurlijk over maar is uitgerekend. Het lijkt alsof hij niks aan het toeval overlaat. Hij laat zich volledig gaan en tovert met tonen en frequenties. Dat wil ik ook bereiken. Ik ben soms te zenuwachtig als ik aan het draaien ben. Als die zenuwen weg zijn, durf ik meer en klinkt alles ook vlotter. Toch doet Derrick het nog honderd keer beter.

De studie van de klassieken

Je houdt ook veel van jazz. Je zat in Boston toen je ermee in aanraking kwam? Jazz lijkt mij meer iets voor mensen die al een zekere rijpheid hebben. Je was pas 20…
Serge: Jazz is muzikaal anders, jazz is respect, jazz is de vrijheid van muzikaal talent. Echt experimenteel soms. Het zijn de échte muzikanten die zich overgeven aan muziek. Het is het wetenschappelijke van muziek. Ik zat in een wetenschappelijke fase in mijn leven. Ik was keihard aan het studeren, economie, financiën, allemaal wetenschappen.
Jazz is het fundament van veel andere muziekstijlen in de hedendaagse muziek. Je hoort in elektronische muziek dat er heel veel is gesampled. Ik wou terug naar de roots van wat ik graag hoor.

Jazz kan je vergelijken met de studie van de klassieken.
Wat is hét instrument in de jazz?

Serge: Xylofoon, drums, gitaar, saxofoon. Het kan alles zijn. Dat heeft geen belang. In elk optreden heb je een bepaald moment waarop elke muzikant zijn ding doet. Free the drummer, free the gitarist, dat hij zich echt kan uitleven.
Het blijft altijd in een bepaalde richting maar tegelijkertijd gaat het alle richtingen uit, free style dus.
Dat heb ik gemerkt in Boston, de Good Life jazz club, er is een bepaalde rivaliteit maar toch niet helemaal: je mag wel ‘showen’ maar als iemand teveel ruimte inneemt, is dit echt een probleem. Ik was bij een optreden op zondagnacht: het was een open night.Iedereen kon er komen spelen. Er was die avond een drummer die overdreven veel aandacht opeiste, waardoor de muzikanten achteraf wel kwaad waren.
En ik begrijp dat: het mooie in jazz is voor mij dat iedereen zijn ruimte krijgt om te experimenteren.

Als een vis in een aquarium

Je hebt in New York gewoond? Dat was voor 9/11? Wat vind je van de stad?
Serge: New York is een fantastische stad. Ik vond het heel erg om daar weg te gaan, die vibes, die energie. Ik voelde mij daar onmiddellijk thuis, als een visje in een aquarium.

Een aquarium?

Serge: Wel, eens je in het centrum van New York zit, bijvoorbeeld in Manhattan, is het heel moeilijk om eruit te geraken; in het weekend trok ik wel eens naar Long Island, een wijk buiten New york, met een vissershaven en een strand. Veel New Yorkers ontvluchten in het weekend het jachtige tempo van de werkweek. Voor je daar geraakte, deed je er al twee uur over om uit het centrum te geraken.

Terug naar Antwerpen: Je opent hier volgend jaar een winkel samen met dj Koenie (Wally’s Groove World)? (www.wallysgrooveworld.com)

Serge: Het project zit nog in de ontwikkelingsfase zodat ik er nog niet veel kan over zeggen. Maar samenwerken met Koenie lijkt me alvast een leuke uitdaging.

Een reden te meer om Serge volgend jaar nog eens aan de tand te voelen.
Wil je zijn avontuur in Kaapstad volgen, surf dan naar www.redbullmusicacademy.com

Geen opmerkingen: